Presentaties in scholen over coachvaardigheden en concentratie

Twee tot drie keer per week vertrek ik ’s avonds naar school. Op maandagavond volg ik een sommeliercursus bij Syntra Gent en zit ik daar dus als student. Op dinsdag en donderdag geef ik presentaties in scholen aan ouders, overal in Vlaanderen, tussen Bilzen en Izegem. Ik deel er met passie en plezier up to date kennis met ouders over coachvaardigheden die ik aan ondernemers, managers en hun teams doorgeef op de normale werkuren. De presentaties starten meestal om 20 uur. De ouders hebben dan al een ganse dag gewerkt, en gaan nog eens twee uur investeren om tips en tools mee te krijgen over coachvaardigheden of concentratie en focus. Dat is een sterk te waarderen inspanning.

IMG_0884     Interactieve momenten tijdens de speech: ouders inspireren elkaar

Iedere avond probeer ik de verwachtingen van de ouders te peilen en de speech er op af te stemmen. In iedere school is het anders, en toch zijn er uiteraard duidelijke gelijkenissen. Iedere ouder is bekommerd, bezorgd, om het “welzijn” en het “slagen” van zijn of haar kind. Kinderen die met z’n allen geconfronteerd met de afleiding en de verleiding van sociale media, met de drukte in het verkeer, met de drukte thuis. Vaak vallen we in de interactieve discussies terug op de basis: leren loslaten, ontspanningstechniek toepassen, rust inbouwen, leren actief en betrokken luisteren, geduld hebben. Dankzij een 90 minuten durend bad in de coachvaardigheden of de concentratievaardigheden, gaan mensen met een duidelijk doel naar huis: minstens één actie uitvoeren. Van de vele tips en tools die men op zo’n avond verneemt, en deelt met andere ouders, wordt er afgesproken één prioritair om te zetten tot actie.

Als trainer in public speaking vind ik het normaal dat men heel kritisch kijkt hoe de opbouw, de inhoud, de manier van presenteren in mekaar zit. Dat maakt het nog boeiender en uitdagender. Ik focus me dan ook op de drie basisprincipes van “spreken met impact”. Het drie “E” principe moet in iedere speech herkenbaar en duidelijk zijn. Eén= education. De informatie moet educatief en up to date zijn. Bruikbaar, theoretisch juist en praktisch uit te voeren. Twee = entertainment. Een saaie spreker, monotoon, zonder variatie met vijftig slides vol tekst krijgt zijn publiek (zeker om 20 uur) moeiteloos in slaap. Ik zie entertainment als een middel, een glijmiddel, om boeiende educatieve informatie, goed “binnen” te krijgen bij het publiek. Gedoseerde humor en regelmatige ontspannende pauzes zorgen voor een degelijk “entertainment”-gehalte. Drie = Empowerment of het aanzetten tot motivatie. Iedere deelnemer investeert een hele avond. Daar mag iets meer uitkomen dan  leuke en interessante tips. Van intentie naar actie, dat is het motto. Iedere deelnemer spreekt een prioritaire actie uit, en engageert zich bij zijn/haar buurman/vrouw om dat ook te doen. We motiveren elkaar op die manier.

Het is zalig om te zien en te horen hoe de mensen in groepjes van drie of vier ouders bijna niet te stoppen zijn eens zij in gesprek gaan met elkaar over geduld, loslaten, vragen stellen, open staan, met stress omgaan… ‘Wat ga jij toepassen vanaf morgen?…”  Nadien hoor ik vaak dat zij zich meer dan ooit bewust zijn van het belang van hun voorbeeldfunctie:  soms confronterend, maar zeker activerend.

Hierbij een lijstje van de komende speeches tot april, met daaronder een quote van een tevreden organisator.

3 maart  Sint-Niklaas  – 5 maart    Brussel – 10 maart  Turnhout – 12 maart Aarschot – 17 maart Bilzen –  19 maart Borgloon – 24 maart Ronse.  Daarna voor managers en ondernemers (zie vorige blog) over public Speaking samen met BDO op 26 maart in Gent en 31 maart in Roeselare.   En dan is het paasvakantie.

Merchtem 27 februari 2015   Kristel Van Belle, co-voorzitter oudercomité Sint-Donatus Merchtem

De info-avond “Concentreren + Doorzetten = Studieresultaat” die vorige vrijdag werd georganiseerd door de ouderraad van Sint-Donatus, was een superinteressante avond met veel nuttige tips over het thema. De spreker, Wim Rombaut, bracht de inhoudelijk zeer goede voordracht op een heel interactieve manier. Jammer voor diegenen die er niet bij waren, want het was absoluut een topper.

2 responses on “Presentaties in scholen over coachvaardigheden en concentratie

  1. Greet Willems

    Dag Wim,

    Ik was als ouder aanwezig op je interessante en leuke presentatie op 10.03 in het St Pietersinstituut in Turnhout. U liet daar een paar titels van boeken zien die me heel interessant leken ivm talenten en andere zaken rond het thema concentreren en coachen van je kind.

    Kan ik deze titels ergens terug vinden?

    Dank voor je antwoord.

    Mvg
    Greet Willems

    1. wimrombaut Post author

      Dag Greet,

      hét standaard werk is voor mij ‘het Element’ van Sir Ken Robinson. Hier nog enkele titels en verwijzingen.
      Veel leesgenot!

      Hartelijke groet,

      Wim

      “Leer denken wat je wil denken” http://www.zen.nl
      “Ik kies voor mijn talent” Luk Dewulf http://www.ikkiesvoormijntalent.be
      “Het Element” https://www.managementboek.nl/boek/9789049100261/het-element-als-passie-en-talent-samenkomen-ken-robinson
      “Leuker Leren” http://www.goodreads.com/book/show/12066223-leuker-leren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

elf + 1 =