FOCUS op de essentie: scoor jezelf

We zitten in de laatste rechte lijn van het jaar 2017. Het laatste kwartaal, de laatste acties. Gas geven om het jaar in schoonheid te eindigen, dat gaan we doen! In het boek ‘Focus via Pace’ vind je een pak tips om beter te presteren, inclusief een  vragenlijst die je een spiegel voorhoudt over je energievoorraad, je eigen authenticiteit, je vermogen om constructief te denken, je enthousiasme.  Jezelf scoren helpt om jezelf beter te leren kennen.  Vandaag daag ik je uit om jezelf te scoren op twee items.

Hoe goed kan jij de FOCUS houden? Hoe goed kan je DOORZETTEN?  Een moment van zelfreflectie om dan jezelf te scoren, dat geeft al een behoorlijk inzicht. Inzicht dat je kan motiveren om steeds beter te worden in de kunst van het focussen. Die kunst is beschreven in het boek én e-book. Het antwoord op de twee vragen: scoor jezelf op een schaal van 10 op FOCUS en DOORZETTEN, dat weet je binnen enkele minuten, lees door en scoor!

Focus via Pace_boek + tablet

FOCUS       1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Je kan je goed focussen op je actie (studeren, vergaderen, lezen) waarop je wil focussen. Stel dat je dat kan zeggen over de laatste weken, dan heb je een vette 10 op focus, je laat je niet afleiden. Als je tijdens een proces van vergaderen, studeren, lezen, mails schrijven, onderhandelen, goed de concentratie en de focus kan houden, je steeds goed alert kan blijven: 10! 

Laat je je gemakkelijk afleiden, door interne stemmen of stemmingen, laat je je afleiden door externe factoren zoals geluiden, geuren, uitnodigingen voor het voetbal of geroddel van collega’s… dan scoor je op FOCUS een pak lager. Heb je op het einde van de dag het gevoel ‘wat heb ik nu maar gedaan, ik had zoveel meer willen doen..’ Heb je er écht last van, dat je bijna nooit je eigen beslissingen kan omzetten tot daden en acties (omdat anderen je komen storen, omdat je veel op het web zit te surfen, omdat….), dat je je heel moeilijk kan blijven concentreren op iets waarop je je eigenlijk wil concentreren.. dan zit je in de buurt van 2 of 3..

DOORZETTEN    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Je neemt je voor: ik ga er voor. Ik doe het NU, en je kan je focus richten op je taak, je job…en je kan dat goed volhouden. Wat er ook op je pad komt van tegenslagen, vertragingen, gezaag van anderen. Je kan doorzetten, volhouden: dan heb je een 8 of een 9. Een 10 geef je jezelf als je dat al jaren zo doet. Altijd, hyperconsequent, doorzetten tot het doel bereikt is, of tot het doel tot een ander doel is getransformeerd. (markten, omstandigheden privé, tegenslagen..). Topsport is enkel voor mensen met een 10 weggelegd.

Je neemt je voor: ik ga er voor. En er komt een telefoontje tussen, je hebt het jezelf beloofd om het vandaag te doen, je hebt iemand anders het vandaag te doen. Het komt er niet van. Je koos om eerst andere dingen te doen, dat kan gebeuren. Het is al vijf uur in de namiddag en je voelt geen energie meer. Je stelt uit. Je hebt niet doorgezet. Ondanks de belofte aan jezelf of aan anderen. Dat patroon herken je, dat komt vaker terug. Dan scoor je laag op doorzetten. Je denkt wel dat je het echt wil, je hebt de focus op je lijstje, en na drie items op het lijstje geef je het op, of stel je het uit. Lage score dus.

Meer licht

Ik wens je voor dit eindejaar nog een mooie eindsprint,  met focus en doorzetten als rode draad. Met presteren en pauzeren in balans. Op het moment dat ik dit schrijf resten ons nog 9 dagen, en dan is het weer zo ver. Hoe ver vraagt u zich misschien af. Op 21 december om half zes in de vooravond keert en transformeert de natuur. Dan is het zo ver. Dan worden de dagen weer langer. Dan vangen we dagelijks weer meer licht.

Inspiratie nodig als nieuwjaarscadeau aan jezelf of aan een goede vriend? Bestel het boek  ‘Focus via Pace’ met één klik of download via die link een pre read van 16 pagina’s.  Ik wens je veel inspiratie en leesplezier.

IMG_1249

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

11 + zestien =