Examenstress: een eigentijdse visie in De Tijd

Tussen Roland Garros en Wimbledon zitten we volop ‘in den blok’. Ouders van studenten en de studenten zelf zullen het geweten hebben. Het is van alle tijden. Of wacht even, van alle tijden, is dat zo? Is het van deze tijd? Journaliste Ine Renson verdiepte zich voor de krant ‘De Tijd’ in het onderwerp (30 mei 2014). Zij stak haar licht op bij verschillende onderwijsspecialisten in Vlaanderen en wereldwijd. Ik mocht mijn visie geven op ‘omgaan met stress’ tijdens de examens. Stress die vaak een negatieve invloed heeft op de prestatie. Stress en presteren onder druk… dat is al jaren het domein waar ik me graag uitleef. Binnenkort hebben honderdduizenden studenten er mee te maken.  Ademhalingstechnieken, slaaprituelen, pauzes zinvol vullen met ontspanning, sport, yoga… het helpt allemaal, en je kan daar heel veel rust mee bereiken. Rust die noodzakelijk is om je beter te kunnen concentreren. Ook concentratietechnieken zijn zeer nuttig. Dat helpt allemaal om beter te presteren. Maar de ‘waarom’ vraag van de relevatie van examens is hiermee niet beantwoord. We leven in een snel evoluerende leeromgeving. Sneller dan ooit komt nieuwe informatie op ons af. Hoe gaan we daar mee om? Hoe verwerken wij dat? Doen we dat zoals in de vorige eeuw? Studenten moeten zich vandaag net zoals 50 en 100 jaar geleden forceren om op korte tijd vijf tot vijftien examens af te leggen. Pakken stof in het brein opslaan, stockeren, memoriseren, reproduceren, om het de dag nadien te klasseren. Klasseren in de vergeetput van het brein.

Het zou goed zijn voor de discipline en de stressbestendigheid. Mocht dat al het geval zijn, dan zijn er vandaag andere methoden. Er zijn talloze andere en sterkere manieren om permanent te leren en te studeren, en sneller associaties te leggen tussen beschikbare informatie. Een jonge kandidaat op de arbeidsmarkt zal meer succes hebben als hij/zij flexibel en snel kan redeneren, schakelen, informatie terug vinden, dan de ijverige uitblinker in het opslaan van megabytes aan informatie. Hoog tijd voor onderwijsspecialisten om er iets aan te doen. Dat gebeurt ook, daarom aanrader:

Het volledige artikel http://www.tijd.be/nieuws/archief/Schaf_de_klassieke_examens_af_Je_wordt_er_alleen_maar_slimmer_van.9508177-1615.art?highlight=examens