Constructieve communicatie: dank u Marc Coucke

Constructief denken en spreken: het ligt moeilijk. De kerk ligt onder vuur. De bisschop en de woordvoerder communiceren krampachtig, pers en publiek schreeuwen luid. De verbale oorlog tussen vakbond en politiek klinkt negatief, cynisch, en soms zelfs agressief. Woorden worden misbruikt door onze grote leiders, even schaamteloos als jonge jongetjes door sommige pastoors. Kerk en Staat staan onder vuur: negatieve communicatie en de sfeer is navenant.  Marc Coucke is te succesvol en atypisch volgens de ongeschreven wet van Vlaamse valse bescheidenheid. We hebben eens bevlogen topondernemer, et voilà: onder vuur. Tip: luister eens goed hoe hij communiceert.  Kerk, Staat en Succesvol Ondernemen: de officiële media en de ‘sociale’ media (op Twitter en FB) klinken vooral negatief: de wereld gaat om zeep. Laat ons staken, actie voeren en betogen. Zo communiceert men massaal over wat men NIET wilt. Wij willen niet langer werken, we gaan niet akkoord, wij willen niet meer zoveel belastingen betalen, het is een schande…

Hoe communiceert men constructief over de puinhoop die sommige pastoors achterlaten, over de relschoppers op betogingen, over teveel daklozen en de toenemende werkloosheid? In ons primitieve brein waarschuwen enkele kleine kliertjes ons voor gevaar, en gaan wij focussen op wat allemaal kan mis gaan.  De verkoop van alarmsystemen, lichte wapens en zelfs honden om onze huizen te beveiligen tegen dieven, is daar het gevolg van. Zo houdt de angst ons in een greep, die uiteraard, uitmondt in de ‘vertaling’ van die angst: in negatief geformuleerde boodschappen. Wij willen niet langer werken, wat denkt die wel, en om af te ronden: zouden er nog lijken uit de kast kunnen vallen? Waar nog geen rook is steken we graag een brandje in gang. Vanuit de angst die we uit ervaring opbouwden, vrezen we al meteen wat ons in de toekomst zou kunnen bedreigen. Hier is nood aan een nieuwe wind, een positief alternatief. Ik pleit al enkele jaren voor constructief denken en communiceren. Dat is de uitdaging.

Constructief communiceren wil zeggen: formuleer de boodschap op een manier die focust op actie in de toekomst. We bouwen – constructief dus – een redenering op die ‘wervend’ en ‘motiverend’ is. We leren uit de fouten van het verleden. We vertellen gewoon wat we WEL willen doen. Sommige politici hebben dat al begrepen: zij laten zich niet meer vangen door de suggestieve negativiteit van vele journalisten. Zij zeggen wat de doelstellingen zijn, en wat de acties zullen zijn om te proberen die doelen te bereiken. Ze hebben het over constructieve dialoog. Dat geeft hoop. Het woordje ‘constructief’ komt steeds meer voor. Ook in bedrijven die toekomstgericht willen denken en werken waait een nieuwe wind.

Nu nog de daad bij het woord voegen, en het woord bij de daad: constructief, opbouwend, toekomstgericht, wervend en actiegericht leren redeneren en als een gezegend geschenk (knipoog naar de Kerk) ook op die manier communiceren, en de wereld is gered.

Constructieve groet.

Wim Rombaut