Burn-out en Gent-Wevelgem: storm management

Stijgende burn-out cijfers vliegen ons om de oren. In Brussel, in België, in Nederland… overal, dus ook in Vlaanderen. Raadpleeg in één oogopslag het rapport van de SERV van eind 2014. Een mega probleem vandaag, een giga probleem morgen. Stress! Managers, ondernemers, politici: zij krijgen nog meer stress omdat de naakte cijfers de naakte waarheid tonen.  Burn-out kost geld, energie en tijd. Steeds meer medewerkers moeten lossen uit een steeds sneller vooruitstormend peloton. Gent-Wevelgem 2015 vorige zondag was een wedstrijd die als metafoor kan dienen van hoe het er in de nabije toekomst zal aan toegaan in organisaties en bedrijven. De renners reden door “zwaar weer”. Regen, kou en veel wind, windstoten ook.  Michel Wuyts zei: “als dit geen Flandrien – weer is, dan weet ik het niet meer.”   Het is zoals voor onze kleine en grote KMO-leiders.  in Vlaanderen alle dagen Flandrien en Flandrienne moeten zijn om in het bestuurlijke en socio-economische stormweer, met windstoten ook (zie foto) overeind te blijven. De kopmannen proberen zich te handhaven in de kopgroep. De “knechten” (in het wielerjargon heerst nog een archaïsche taal) rijden zich te pletter voor hun kopman, en meestal komen zij uitgeput enkele minuten later over de aankomstlijn. Dit keer zwaar weer: amper negenendertig renners haalden de finish. 39. Van de ruim tweehonderd starters.  Normaal is anders: iedereen die niet met de ambulance terugkeert, komt als een professioneel wielrenner over de finishlijn. De hele ploeg likt zijn wonden om het verlies, en er is er één die wint en heel het team mag mee feest vieren. In het bedrijfsleven is het de hele ploeg die samen met hun kopman en manager probeert het hoofd boven water te houden (flip naar zwemmers metafoor).

GWduikGThomas foto Tim De Waele.  Geraint Thomas van de weg geblazen. 

Beweren dat in de toekomst nog twintig procent van de medewerkers in bedrijven de finish haalt is natuurlijk overdreven. Gent-Wevelgem was dan ook een uitzonderlijke editie waarbij een achtendertig jarige Italiaan achtendertig overgebleven strijders, de meesten Flandriens en veel jonger dan hij, letterlijk in de vernieling reed. Hoofd en benen in topvorm zei Luca Paulini achteraf. Slim, zelfzeker en sterk. En ervaren. Op die leeftijd nog meedraaien met de top en de zware omstandigheden winnen, dat is een echte Top Performance.

Wat heeft een mens nodig om dat te kunnen? Hij of zij moet multi getalenteerd zijn, hoofd en benen, en moet vooral zelfzeker en moedig zijn. Een immense hoop motivatie zorgt voor doorzettingsvermogen, ook bij tegenslag (Cancellara zal ook nu weer terug komen, net als Tom Boonen). Een sterke ploeg heeft een sterke ploegleider en een sterke staf. Budget is belangrijk, maar zoals in het voetbal: de rijkste ploeg verliest ook regelmatig. De juiste mensen op de juiste manier motiveren, laten ontspannen en rusten als ze vermoeid zijn, de teamspirit hoog houden: dat is de context waar talent kan floreren. Deze morgen hoorde ik Ericsson CEO Saskia Van Uffelen op radio 1 pleiten voor een duobaan als CEO. Deze succesvolle CEO doet het op de manier van de toekomst: om het langer op een degelijk niveau te kunnen volhouden. Met een klik kan je het herbeluisteren.

Burn-out de kop indrukken kan dus op verschillende manieren:  begin met het organiseren van een betere structuur in bedrijven, overheidsinstellingen, ondernemingen: flexibel, open voor variatie in tijd en ruimte. Leer vanaf jonge leeftijd, op school en hoge school, hoe men met druk, stress, verandering, op een constructieve manier kan omgaan. Stimuleer managers en leidinggevenden om zich bij te scholen en zich coachend leiderschap anno 2015  eigen te maken. Autoritaire en directieve managers krijgen het steeds moeilijker. Voor hen loert het ontslag of de burn-out. Leer een organisatie denken in projecten, processen, people oriented: de klant en de medewerker centraal. De resultaten zullen volgen. Modern management kan de stormen van de toekomst aan. En met de digitale en natuurlijke klimaatsverandering voor de boeg ben je maar beter goed voorbereid. Storm management voor, tijdens en na de storm, dat is de uitdaging. Wij Flandriens en Flandriennes kunnen daar goed mee om. Vooruit er mee.

PS  Vorige blog over de visie van Saskia Van Uffelen één jaar geleden:  http://www.wimrombaut.be/saskia-van-uffelen-h-r-manager-belangrijker-dan-cfo/

Presentaties in scholen over coachvaardigheden en concentratie

Twee tot drie keer per week vertrek ik ’s avonds naar school. Op maandagavond volg ik een sommeliercursus bij Syntra Gent en zit ik daar dus als student. Op dinsdag en donderdag geef ik presentaties in scholen aan ouders, overal in Vlaanderen, tussen Bilzen en Izegem. Ik deel er met passie en plezier up to date kennis met ouders over coachvaardigheden die ik aan ondernemers, managers en hun teams doorgeef op de normale werkuren. De presentaties starten meestal om 20 uur. De ouders hebben dan al een ganse dag gewerkt, en gaan nog eens twee uur investeren om tips en tools mee te krijgen over coachvaardigheden of concentratie en focus. Dat is een sterk te waarderen inspanning.

IMG_0884     Interactieve momenten tijdens de speech: ouders inspireren elkaar

Iedere avond probeer ik de verwachtingen van de ouders te peilen en de speech er op af te stemmen. In iedere school is het anders, en toch zijn er uiteraard duidelijke gelijkenissen. Iedere ouder is bekommerd, bezorgd, om het “welzijn” en het “slagen” van zijn of haar kind. Kinderen die met z’n allen geconfronteerd met de afleiding en de verleiding van sociale media, met de drukte in het verkeer, met de drukte thuis. Vaak vallen we in de interactieve discussies terug op de basis: leren loslaten, ontspanningstechniek toepassen, rust inbouwen, leren actief en betrokken luisteren, geduld hebben. Dankzij een 90 minuten durend bad in de coachvaardigheden of de concentratievaardigheden, gaan mensen met een duidelijk doel naar huis: minstens één actie uitvoeren. Van de vele tips en tools die men op zo’n avond verneemt, en deelt met andere ouders, wordt er afgesproken één prioritair om te zetten tot actie.

Als trainer in public speaking vind ik het normaal dat men heel kritisch kijkt hoe de opbouw, de inhoud, de manier van presenteren in mekaar zit. Dat maakt het nog boeiender en uitdagender. Ik focus me dan ook op de drie basisprincipes van “spreken met impact”. Het drie “E” principe moet in iedere speech herkenbaar en duidelijk zijn. Eén= education. De informatie moet educatief en up to date zijn. Bruikbaar, theoretisch juist en praktisch uit te voeren. Twee = entertainment. Een saaie spreker, monotoon, zonder variatie met vijftig slides vol tekst krijgt zijn publiek (zeker om 20 uur) moeiteloos in slaap. Ik zie entertainment als een middel, een glijmiddel, om boeiende educatieve informatie, goed “binnen” te krijgen bij het publiek. Gedoseerde humor en regelmatige ontspannende pauzes zorgen voor een degelijk “entertainment”-gehalte. Drie = Empowerment of het aanzetten tot motivatie. Iedere deelnemer investeert een hele avond. Daar mag iets meer uitkomen dan  leuke en interessante tips. Van intentie naar actie, dat is het motto. Iedere deelnemer spreekt een prioritaire actie uit, en engageert zich bij zijn/haar buurman/vrouw om dat ook te doen. We motiveren elkaar op die manier.

Het is zalig om te zien en te horen hoe de mensen in groepjes van drie of vier ouders bijna niet te stoppen zijn eens zij in gesprek gaan met elkaar over geduld, loslaten, vragen stellen, open staan, met stress omgaan… ‘Wat ga jij toepassen vanaf morgen?…”  Nadien hoor ik vaak dat zij zich meer dan ooit bewust zijn van het belang van hun voorbeeldfunctie:  soms confronterend, maar zeker activerend.

Hierbij een lijstje van de komende speeches tot april, met daaronder een quote van een tevreden organisator.

3 maart  Sint-Niklaas  – 5 maart    Brussel – 10 maart  Turnhout – 12 maart Aarschot – 17 maart Bilzen –  19 maart Borgloon – 24 maart Ronse.  Daarna voor managers en ondernemers (zie vorige blog) over public Speaking samen met BDO op 26 maart in Gent en 31 maart in Roeselare.   En dan is het paasvakantie.

Merchtem 27 februari 2015   Kristel Van Belle, co-voorzitter oudercomité Sint-Donatus Merchtem

De info-avond “Concentreren + Doorzetten = Studieresultaat” die vorige vrijdag werd georganiseerd door de ouderraad van Sint-Donatus, was een superinteressante avond met veel nuttige tips over het thema. De spreker, Wim Rombaut, bracht de inhoudelijk zeer goede voordracht op een heel interactieve manier. Jammer voor diegenen die er niet bij waren, want het was absoluut een topper.

Digitaal is het nieuwe normaal. Spreken voor publiek is ook normaal.

Digitaal is het nieuwe normaal is een schitterend boek van Peter Hinssen, auteur, ondernemer en uitstekend key note speaker, werd intussen al vier jaar geleden gelanceerd. Hoe je met impact voor publiek spreekt, zoals een Peter Hinssen dat doet… dat verneem je op 45 minuten op 26 maart in Gent. Hoe ondernemers en managers  hun papierwinkel richting toekomst kunnen organiseren: dat verneem je in deel twee van het seminarie: hoe ga je in 2015 je backoffice digitaliseren én een overzichtelijk dashboard bijhouden? Daar kan je een kort en krachtig seminarie over houden. Digitaal is normaal. En het evolueert elke dag. Hou de vinger aan de pols: functioneel en professioneel. Het BDO-seminarie maakt het helder op 26 maart in Gent.

 

stress your friend  Kelly Mc Gonical: knappe speech over… stress

Spreken voor 5, 50 of 500 personen: dezelfde principes zijn van toepassing. Wat is de link met beter communiceren en digitaliseren? De ondernemers en de managers van vandaag  hebben op school niet geleerd om kort, krachtig duidelijk te communiceren. Hoe breng ik de essentie van mijn boodschap met het doel dat de ontvanger integraal die boodschap begrijpt? Hoe communiceer ik helder, duidelijk? Hoe doe ik dat voor een grote groep mensen? Voor klanten, voor collega’s, voor een volle zaal…  Velen kunnen één op één of in een vergadering met z’n tienen heel sterk uit de hoek komen. Op een podium of met een microfoon in de hand verliezen veel vrouwen en mannen een groot deel van hun kracht en zelfvertrouwen. Gelukkig is dat niet erg, als het jou overkomt: de meeste mensen, ook leidinggevenden, ook politici, ook journalisten… hebben stress als ze voor een groep spreken. Iedereen herkent het, het is niet erg hoor… En toch! het is altijd leuker en interessanter om een enthousiaste en sterke spreker te horen dan de zoveelste monotone powerpoint-spreker. De kunst is om stress in je voordeel te gebruiken (klik even op de TED speech van de fotogenieke psychologe Kelly Mc Gonical)  .

Hoe meer technieken in je toolbox, hoe minder last van stress. Leer gebruik maken van de technieken die de acteurs, de performers, de muzikanten, meester zijn om hun verhaal te vertellen op een krachtige en pakkende manier. De digitale normaliteit creëert meer tijd om meer aandacht te besteden aan de kunst van het spreken. Spreken met meer impact. Spreken in een vergadering of spreken voor een zaal: maak van je speech een kort, krachtig en beklijvend verhaal. Je bent welkom op een introductie in dit vak, een stoomcursus van 45 minuten in spreekvaardigheid, op 26 maart te Gent. Ik heb het genoegen om het digitaal normaal van BDO te mogen inleiden met een compacte toolbox over ‘spreken in publiek is toch normaal’.

Via deze link kan je het programma bekijken en meteen inschrijven. Aangeboden door BDO. http://www.bdo.be/nl/academy/events/2015/digitaal-is-het-nieuwe-normaal-ook-bij-bdo/

 

Top athletes and contractmanagers: outperform thanks to mental training

February 10th the following will be in short the approach and content of the key note about mental training. Target group: 130 contractmanagers. Place to be: Driebergen. Netherlands.

Introduction

  • You as a contractmanager set the pace’. The combination of present-day techniques such as PACE – mental training: Performing, Authentic, Constructive and Enthusiastic – are key in physical, mental and emotional self-management and powerful communication. Why? And how?

federer-in-kostuum The strongest mental tennis player ever. Also strong contractmanagement. 

Body

  • How to become an outperforming manager. Use the techniques and adopt the spirit of top athletes. Make use of the PACE – mental training routine daily. How to integrate healthy food habits, movement and sports, relaxation, better sleep quality and quantity into the daily rat race. (Especially whilst travelling, taking meetings, working long and tiring days). Apply the 20 minutes-a-day principle: mental training breaks as the basis to become super mentally fit and sharp. The 20 min/day-pace guarantees strong results.
  • Top athletes think ahead and have a strong belief that they are capable of reaching their goals. How to think in such a constructive way as a top manager? What is our internal dialogue today? What can or should it be tomorrow? Based on lessons in positive psychology, we make a start with cognitive training. By training the brain to think in a constructive way, we will as a result communicate constructively, which is more effective, convincing and motivating than any other language.

Final & outro

  • The dynamic and interactive keynote will end with a “call to action”: each participant writes down one action that he/she will undertake inspired by this session. He or she will share it with one colleague. Both participants give feedback on the what and the how of the action. The best practice is that they keep in touch and stimulate each other to stick to their plan, and to share experiences.

Note:  This will be a powerpointless  key note based on my mission as a public speaker: Educate, Entertain, Empower. (powerpoint not to the point here).

Special about this 6th national conference: Download the app  Nationale CM Conferentie app! Download in the Appstore of Play store.. It’s inspiring!  -only in dutch-

Focus en concentratie

Hoe vaak ben je afgeleid van je activiteit? Studeren, lezen, vergaderen, telefoneren, communiceren… Hoe lang kan een mens zich blijven concentreren? Iedere manager, iedere leraar, iedere student, iedereen die geacht wordt ‘te presteren’ verliest regelmatig de focus. Hoeveel tijd en energie kost ons dat? Dat is moeilijk te becijferen. Enkele factoren die afleiding in de hand werken: de ruimte, de temperatuur, de omgeving waarin je werkt. Veel mensen klagen over hun ‘nieuwe werkomgeving’ als het een landschapsbureau betreft. Al die geluiden en bewegingen om je heen, dat leidt af. Temperatuur: 20 graden Celcius is voor sommigen te warm, voor de meesten te koud. Concentratieverlies. Externe afleiding wordt steeds intenser en frequenter dankzij onze smartphone. Hoe moeilijk is het ‘om niet te kijken’. Ook tijdens het vergaderen, studeren, werken tout court. Tot daar externe afleiding.

exectoughnesspic Mental training programma van performance coach Dr. Jason Selk. Focus.

Interne afleiding zit tussen de oren. Onze hersenen zijn tuk op variatie, de meeste mensen hun brein werkt het best als er regelmatig afwisseling is. Of je nu topwetenschapper, topsporter of koerier voor DHL, Fedex etc.. bent: focus is even belangrijk. In het labo, in de ring, op de weg: focus en concentratie zorgt voor succes. Afleiding zorgt voor ongelukken op de weg en in het labo, voor verlies en incasseren in de ring. Wie zich optimaal kan concentreren werkt, communiceert, studeert beter en sneller. Focus houden op de activiteit waar je ‘in’ zit, heeft enkel voordelen. Wie daar anders over denkt, graag uw argumenten.

1 TIP:  neem tijdig een actieve “break” tijdens meetings, onderhandelingen, studie-uren, werkuren. Plan het in en hou je er aan. Ons brein smeekt om variatie en ontspanning, om nadien weer beter te focussen.

P.S. Om geconcentreerd te kunnen blijven heeft men regelmatig ontspanning nodig. Hoe regelmatig, hoe lang, hoe kort: dat is heel persoonlijk. Het goede nieuws is: focus houden is te trainen. Als uitsmijter mijn favoriete definitie van concentratie: de kunst om (heel) snel te schakelen tussen focus en afleiding.

Looking back to Obama’s SOTU

Strong quotes, strong timing, the right pace, extremely well prepared… I’m commenting on the content of the State of the Union -SOTU- 2015. I’m interested in “HOW” Obama did it, how he spoke, how he used his body language, his tone of voice. How he played. How he winks: look at the timing, look at his face. Self confident, with humor, with style, well dosed. 

The art of public speaking on the highest level. Obama the performer, the charismatic leader of the U.S., was in good shape. Learn from the best, and analyze “how” he did it. Here the complete speech link.

For those who are interested in the content, in the whole text: click here.  As a trainer and coach in public speaking, I leave the comments on the content and the graphics up to other people. Enjoy!

obama SOTU2015

 

 

Looking forward to Obama’s state of the U

obama01

 

Tonight, the president of the United States is giving his most important speech of the year. The State of the Union speech is a fantastic occasion to observe the “public speaking skills” of the most famous public speaker in the world ( following most surveys on that topic). I’m looking forward to it. My clients received a personalized  PACE- evaluation form to analyze Obama’s speakers skills. I will report their feedback in the next post. And mine too.  Enjoy!

 

Verschil is rijkdom.

Het was even stil op deze blogpagina. Het was even stil in mijn hoofd. Geen woorden toe te voegen aan wat een happy new year moest worden in Parijs, in Frankrijk, in de wereld. Ondertussen kan de filosoof in mij het gruwelijke gebeuren al wat beter plaatsen. Letterlijk een plaats geven. Zoals je persoonlijk verdriet, tegenslag, gemis… een plaats geeft in je hoofd. Dit was collectief verdriet, gemis, onbegrip. Dit was collectieve pijn, rouw, afschuw. Het plaats geven van gevoelens die bij gebeurtenissen zoals deze horen is een intensieve hersenactiviteit. Het vergt vooral goede wil, concentratie en een beetje ervaring. Als coach leer je in de opleiding je oordelen aan de kant te schuiven. Als mens probeer ik dat ook, het geeft je namelijk een neutraler en helderder beeld op de realiteit. Die rauwe realiteit wekt zoveel pijnlijke gevoelens op dat ‘de emoties’ hoog oplaaien. Het oordelen gebeurt heel natuurlijk en wel direct. Natuurlijk veroordeel ik absoluut het geweld, de onverdraagzaamheid, de polarisatie, de dwang die de ene religie tracht op te leggen aan de andere. Tot daar het oordeel. En nu?

IMGA0015  foto van een Jordaanse koffiehandelaar. Fantastische ervaring

Constructief denken is de sleutel tot verdraagzaam omgaan met elkaar. In de politiek, in het bedrijfsleven, in iedere organisatie, in ieder gezin, in iedere religie: het gaat mis als er defensief en destructief “gedacht” wordt. Dat leidt bij de fanatici tot fanatieke destructieve daden.  Wat drijft ons om zo “negatief” te denken? We willen ons gelijk halen, we willen ons terrein afbakenen en beschermen (sommigen met wapens, moet kunnen toch), we willen ons financieel sterker maken. Kortom onze drijfveer is waardering krijgen. Waarde die je door anderen toegedicht krijgt. Financiële en emotionele meerwaarde verwerven is wat ons drijft en motiveert.

Wat kunnen we leren van de reacties op de moorden in Parijs vorige week? Voor mij is het simpel: gruwel kan een omgekeerd effect veroorzaken. Er werd opgeroepen tot kalmte en sereniteit. En miljoenen mensen deden mee. Iedereen was verwonderd over de solidariteit, zo massaal, zo intens, zo sereen. Even was de wereld een verdraagzame plek. Even hebben er een miljard of meer mensen stilgestaan bij de vraag: hoe kunnen we in de toekomst beter samenleven? Hoe kunnen we leren om elkaar wat beter te begrijpen? De aanleiding voor die wereldwijde denkshock is helaas het verlies van kritische en creatieve mensen. Hoeveel politici, hoeveel ‘opinionmakers’ polariseren ondertussen weer op de “oude” manier verder? Het wordt weer “wij” en “zij”… Angst is wat hen drijft, angst is wat best verkoopt: lees de krantenkoppen en je weet genoeg. Is er een alternatief? Hier een poging. Het “negatief” denken vervangen door “constructief” denken is wat wij onze kinderen op school zouden moeten leren: filosofie op school, een open geest trainen, begrijpen in plaats van oordelen. Leer hen begrijpen dat verschil rijkdom is. Verschillende invalshoeken, culturen, overtuigingen: dat verrijkt ons inzicht, dat maakt samenwerken boeiend en zelfs plezierig. Dat is wat wij in ieder bedrijf, in iedere organisatie, in iedere vorm van samen leven en samen wonen, dagelijks kunnen ondervinden.  Leer het polariseren af en leer constructief kijken naar het “anders zijn”. Verschil is rijkdom. Een filosofisch voorbeeld vindt je in deze link.

PS  mensen die denken dat dit “recuperatie” is van het tragisch gebeuren in Parijs kan ik begrijpen, en toch is het anders: ik heb bewust geen namen van bladen of mensen gebruikt in dit artikel om zoekmachines en robots niet op deze pagina te laten landen om nieuwe klanten te bereiken. Het gaat mij om een filosofische reflectie die ik met mijn trouwe bloglezers wil delen. En om een klein stukje verdraagzaamheid te verspreiden.

xmas card Cdefcool
Ik wens jou fantastische feesten,
veel warmte en liefde,
voor en van je geliefden.
Op naar een licht en constructief nieuw jaar!

Op 21 december 2014 om 23.03
begon de astronomische winter
De zon stond op haar noordelijkste positie
ten opzichte van de aarde
Op dat moment keerde het hele systeem
De dagen worden vanaf nu dagelijks iets langer
Sinds mensenheugenis is dit een inspiratiebron
voor rituelen, feesten, lichtfeesten, kerstmis…
Licht en het ontbreken er van doet iets met ons
Kaarsen en lampions brengen ander licht
De zon zal nu het komende halfjaar
Iedere morgen een paar minuten
Vroeger opstaan
Een bijzonder feit dat miljarden jaren bestaat
Wat we leren uit de natuur
is dat verandering de enige constante is
dat is ook zo met de zon
die zes maand lang
dagelijks iets hoger – iets anders dus –
aan de horizon zal staan
tot ze weer lager draait op 21 juni 2015
IMG_0828_2_3
Ik dank alle klanten en collega’s voor een
schitterende samenwerking in 2014.
Het was voor mij een “sprekend” jaar:
meer dan vijftig speeches, met een
hoogtepunt in Vevey op de H.Q.’s van Nestlé,
de speech over public speaking scoorde 94 %
op ‘relevantie’ bij een internationaal publiek.
Deze nieuwe aanpak van public speaking
en ontspanningstechnieken voor sprekers
kan ik voortaan aanbieden in het nieuwe jaar
aan allen die willen spreken met meer impact
voor grote en kleine groepen
Ik kijk uit naar 2O15 om
Op een authentieke manier
Constructief denkend en doende
Nieuwsgierig en enthousiast
met volle kracht jullie te blijven
bedienen en liefst ook te verbazen.
Wim Rombaut

 

Meer weten over de zonnewende en over de data van de  seizoenen?

Contractmanagement en topsport

Op 10 februari 2015 ben ik key note speaker op de 6e Nationale Contractmanagement Conferentie. Het thema is ‘Contractmanagement, Cost of Profit Center’? Onder dit motto vertellen professionelen uit de sector over het nut en de waarde van contractmanagement in iedere organisatie. Het gehele programma kun je vinden op de CM partners Nationale Conferentie site.  Contracten… nuttig en nodig! Het lijkt mij logisch en tegelijk vind ik het een saaie boel. Streng, strikt, correct, kleine lettertjes, tijdrovend. Dat is althans wat in mijn hoofd opspringt bij het woord ‘contract’. Als enthousiaste performance coach, trainer, spreker ligt de interesse voor deze materie ergens diep ondergesneeuwd in mijn brein. Contractmanagement situeert zich wellicht in de linker hersenhelft  (L= logica, Language, anaLyse..), en die wordt bij mij overwoekerd door de rechter breinkant met zijn ongeremde gulzigheid naar creatieve communicatie met meer impact.

Ranomi+Kromowidjojo Ranomi Kromowidjojo wereldkampioen. Foto AFP – De Telegraaf

En dat is net het boeiende, uitdagende, spannende aspect van de zaak. Leftbrainers noemt men deze typisch analytische contractmensen. Waarom nodigen de Pietjes Precies uit Nederland nu net een ‘rare Belg’ uit voor een key note speech met als titel ‘Presteren als een topatleet: you set the pace’.  Het antwoord is: deze verstandige mensen kiezen voor complementariteit. Lichaam en geest. Concentratie en recuperatie. Het één en het ander. “Setting the pace” wil zeggen: van start tot finish het juiste tempo houden om tot een topprestatie te komen. Het gaat om optimaal doseren en controleren van energie om tot de finish tegen 100 % vol te houden. De key note is een motiverende snelcursus “presteren, focus, ontspanning”. In minder dan één uur heeft de aandachtige deelnemer een aantal technieken opgestoken om mentaal fitter, sterker, stabieler de volgende uitdaging aan te gaan.

In september dit jaar ging deze speech voor het eerst internationaal in Zwitserland op een vijfdaags seminarie voor topmanagers van Nestlé, en ook daar was het een onverwachte en  totaal nieuwe aanvulling op een zwaar professioneel programma. De reacties waren enthousiast tot laaiend. Wat kunnen managers leren van topatleten? Mentale fitness en focus. Je hoeft er niet dagelijks voor naar de ‘gym’ of het zwembad. Je zit dagelijks in de file, in de taxi, in het vliegtuig of gewoon ergens anders ‘te zitten’. Dat overkomt ons allemaal. Die tijd kan je gebruiken om te telefoneren, te mailen, te connecteren via de social media – afgekort: SM -. Het is ook sado masochisme, de social media. Even verslavend, even vermoeiend, even… euh, stop, hier mis ik ervaringsdeskundigheid. Ik pleit om tenminste een deel van die ‘zittende’ tijd te gebruiken om te ‘deconnecteren’ en mentale fitnesstraining te beoefenen.  Daar is een goede reden voor. Meer dan 50 % van alle managers rapporteert regelmatige mentale vermoeidheid. Absolute cijfers zijn te vinden op deze link: 36 % van de Vlaamse zelfstandige ondernemers heeft ‘problematisch last van werkstress’.  “Problematisch last” meldt het onderzoek. Dit voorstadium van minder productief werken, burn-out of depressie, ontstaat door een overload aan prikkels, door fysieke vermoeidheid (symptomatisch hierbij: concentratie stoornissen, slaapstoornissen, verslavingen…), door de hoge eisen van de klant.

De eisen die in 2015 aan managers en zelfstandige ondernemers worden gesteld zijn vergelijkbaar met hetgeen men van topatleten verwacht: presteren, uitblinken, zich onderscheiden. Iedere dag een wedstrijd, met één rustdag in week op zondag (zaterdag is meestal rushdag: kids taxi, shopping, inhaalwerk). Dat is het verschil met de topsporter: die heeft iedere dag een training, met gemiddeld één rustdag in de week. U als zelfstandige ondernemer of manager in een bedrijf rijdt elke dag een wedstrijd. Doseren en het juiste tempo aanhouden, het hoogst mogelijke tempo dat je kan volhouden op lange termijn: dat is ‘setting the pace’.

De titel van deze key note ‘Presteren als een topatleet: you set the pace’. verwijst naar de gelijkenissen bij managers/atleten. De verschillen zijn even interessant: het lichaam van Marcel Kittel, Marianne Vos (om bij het wielrennen te blijven) of dat van de gemiddelde contractmanager… het lijkt me een boeiende studie. Dat verschil wordt enkel vermeld om de rijkdom er van te illustreren.  Mentale focus, mentale doorzetting, emotionele intelligentie, directe communicatie: zowel Vincent Kompany als Ranomi Kromowidjojo – zondag 7 december 2014 weer wereldkampioen op de 50 m. vrije slag in Doha –  kennen en kunnen het als de beste. Contractmanager, productmanager, general manager: presteren (performen) op hoog niveau, op een authentieke manier constructief en enthousiast communiceren: dat leren we graag van de besten. Met de woorden performant, authentiek, constructief en enthousiast hebben we het acronym van pace te pakken, en hebben we meteen de vier unieke kwaliteiten van managers/atleten samen gevat.