Helder en krachtig communiceren

“Coach, leer mij helder en duidelijk zeggen wat ik wil zeggen. Het zit allemaal in mijn hoofd, logisch, gestructureerd, duidelijk. Complexe problemen kan ik aan, ik analyseer, ik puzzel een tijdje aan creatieve oplossingen, en meestal vind ik de oplossing waar mijn klant tevreden mee is”.

obama01 Heldere en krachtige communicator. Korte zinnen.

Aan het woord is een ingenieur die software oplossingen op maat levert. Hij werkt voor een jong en snel groeiend bedrijf, waar kwaliteit en creativiteit even belangrijk zijn als snelheid. Op de universiteit was hij bij de kopgroep van het peloton, alle jaren succesvol met onderscheiding geslaagd. Hij had één mondeling examen afgelegd in vijf jaar. Nu hij vier jaar in het bedrijfsleven zit, wordt hij geconfronteerd met mensen die hem niet goed begrijpen.

Jaar na jaar verneemt hij op zijn evaluatiegesprekken dat hij inhoudelijk sterk is, collegiaal en sociaal ook, maar, dat hij niet duidelijk genoeg communiceert. Klanten begrijpen zijn uitleg niet of nauwelijks. Intussen heeft hij als expert drie mensen die hem assisteren in projecten, ook zij hebben moeite om hem te begrijpen. Wat is hier aan de hand? De  jonge man bedoelt het goed, hij wil zijn informatie delen, maar men begrijpt hem niet of verkeerd. Men klaagt er over dat hij stappen overslaat bij zijn betoog, dat hij geen structuur heeft, dat hij zelf de draad soms kwijt is en zich in details verliest. Jammer. Wat kan je daar aan doen? Als hij een rapport schrijft of een mail, dan is die duidelijkheid en structuur er wel. En mondeling gaat hij de mist in.

Omdat het bedrijf in hem een potentiële projectleider ziet wil men investeren in zijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ontmoet hem in mijn praktijk. We bespreken de problematiek, de historiek en de doelstelling. Na een half uur is het ook voor hem duidelijk: “mijn doel is om mij helder en krachtig uit te drukken. Ik wil zo goed mogelijk kunnen uitleggen wat er in mijn hoofd zit. Ik wil dat men 100 % begrijpt wat ik wil zeggen. Maar hoe zeg ik het?”  We beginnen meteen te oefenen. Ik vertel hem dat ik vanaf nu mijn “trainerspet” op zet. De coach stimuleert leren, dat was het eerste half uur van onze meeting.  Een trainer begeleidt het leerproces en geeft instructie en advies. “Dat is dan duidelijk, laat er ons invliegen” zegt de jonge ingenieur.

De basis van succesrijke communicatie is constructief denken. Het is denken in een taal die toekomstgericht is, die de problemen heel kort benoemt, en de oplossingen stap voor stap formuleert in positieve taal. Rustig, doordacht en met krachtige woorden. Dat vergt training. De zinnen korter maken. Iedere stap checken of de andere partij het begrepen heeft. De reden van de onduidelijkheid is vaak ongeduld, onzekerheid, stress… Dus de basishouding van iemand die helder en krachtig communiceert is “rust”. Een arts die rust uitstraalt en duidelijk spreekt wordt beter begrepen door zijn patiënt. Uit respect voor de klant, de patiënt, de toehoorders uit het publiek praat je duidelijk, en gebruik je taal op hun niveau. Te vaak willen sprekers hun professionaliteit en expert-niveau demonstreren. Daardoor verliest men de connectie met de toehoorder(s). Een goede spreker kan het publiek boeien en gemotiveerd houden om aandachtig te blijven.

Helder, krachtig en duidelijk communiceren begint bij de voorbereiding. Breintraining. Met korte zinnen, met enkele woorden, raak mikken. Oefenen onderweg in de auto, luisteren naar geschoolde radiostemmen, meer vragen stellen en minder lange antwoorden formuleren. Dat zijn enkele tips om er aan te beginnen. Hou het kort en het wordt krachtiger en helder. Want in het hoofd van de ingenieur is de oplossing dat al: helder. De vertaalslag naar de klant of de collega is “aan te leren”. Met de juiste techniek, de juiste focus en honderd procent motivatie is het doel te bereiken.

“Coach, mijn laatste meeting ging het al veel beter, ik blijf trainen”. Dat zag ik op mijn scherm verschijnen, een week na onze meeting.  Ik stimuleer mijn klanten om veel te oefenen en ‘s avonds of onderweg in de auto eens rustig te evalueren.  En het in korte zinnen te noteren. Een dagelijkse reflectie op je prestatie verbetert de volgende prestatie. Helder?

Fietsen is winst: mentaal en fysiek.

Wie tijdens het weekend de koersfiets of mountainbike van stal haalt doet dat met een duidelijke motivatie: winst maken. Mentaal opgepept en opgeladen, fysiek moe en voldaan (het “na de douche gevoel”) en fysiek sterker nadien. Twee maal winst dus.

Onlangs, op zaterdag 25 april, nam ik met de koersfiets deel aan de “Davitamon Classic.” Samen met twee vrienden legden wij de 100 kilometer af, omringd door duizenden andere fietsgekken. Goed gek in de gezonde zin van het woord gek. Beklimmingen, afdalingen, bochten, eindeloze stroken langs de Schelde met zijwind, rugwind, tegenwind: heerlijk genieten van goed gedoseerde inspanning. Wat ons opviel: ieder jaar zijn er meer fietsende dames ingeschreven. Duursporten in groep is in, een fietsende Flandrien en Flandrienne-community: het geeft pittig extra pigment en piment.

Waarom is fietsen zo interessant voor onze mentale en fysieke gezondheid, paraatheid, (veer)kracht?

Onze hersenen danken onze longen, spieren en het hart voor het geleverde werk met een atoombom (een bom met atomaire deeltjes) vol endorphines, adrenaline en andere pephormonen. Bovendien voelt men zich een beetje een held als men regen en wind honderd kilometer lang trotseert. Dankzij de gezondheidsrevolutie, mooi beschreven door journalist Wouter Van Driessche in ‘De Tijd’, kunnen we fietsend alles meten, registreren, bewaken en opvolgen. Onze personal trainer zit in een klein technologisch wondertje zoals een Garmin, een Polar, of in mijn Iphone 6: alles te bevestigen op je stuurstang van je koersfiets. Je volgt je hartslag, de hoogtemeters, het parcours… en je geniet van het landschap, van de fietsende massa rond je: gewoon heerlijk.

Bibliotheek-4789 Ötztaler Radmarathon, paar jaar geleden. Een kick richting Innsbrück.

Wat neemt een manager of ondernemer, een dokter, een zelfstandige mee als winst van zo’n georganiseerd fietsorgasme? Een mentale boost, een gevoel van mentale hardheid: mental toughness. Je neemt het mee naar de week die komt, en je staat sterker in meetings, onderhandelingen, consultaties… want je mentaal en fysiek uithoudingsvermogen is getraind zoals een atleet. De “spirit” van doorzetten bij slecht weer, moeilijke hellingen, zadelpijn, kan je makkelijk omzetten naar doorzetten op de werkvloer.

Vanaf de maand mei, bij goed weer, doe ik op verzoek persoonlijke coach-sessies wandelend of zelfs fietsend. Fysiek bewegen en mentaal creatief zijn tijdens onze coachingsessie. Uniek en effectief. Heel wat managers gingen je al voor.

Links

http://www.tijd.be/dossier/nieuwetijden

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/5-redenen-om-de-fiets-te-pakken/

http://enhancedperformanceinc.com/executive-training/executive-toughness/ 

exectoughnesspic

Burn-out en Gent-Wevelgem: storm management

Stijgende burn-out cijfers vliegen ons om de oren. In Brussel, in België, in Nederland… overal, dus ook in Vlaanderen. Raadpleeg in één oogopslag het rapport van de SERV van eind 2014. Een mega probleem vandaag, een giga probleem morgen. Stress! Managers, ondernemers, politici: zij krijgen nog meer stress omdat de naakte cijfers de naakte waarheid tonen.  Burn-out kost geld, energie en tijd. Steeds meer medewerkers moeten lossen uit een steeds sneller vooruitstormend peloton. Gent-Wevelgem 2015 vorige zondag was een wedstrijd die als metafoor kan dienen van hoe het er in de nabije toekomst zal aan toegaan in organisaties en bedrijven. De renners reden door “zwaar weer”. Regen, kou en veel wind, windstoten ook.  Michel Wuyts zei: “als dit geen Flandrien – weer is, dan weet ik het niet meer.”   Het is zoals voor onze kleine en grote KMO-leiders.  in Vlaanderen alle dagen Flandrien en Flandrienne moeten zijn om in het bestuurlijke en socio-economische stormweer, met windstoten ook (zie foto) overeind te blijven. De kopmannen proberen zich te handhaven in de kopgroep. De “knechten” (in het wielerjargon heerst nog een archaïsche taal) rijden zich te pletter voor hun kopman, en meestal komen zij uitgeput enkele minuten later over de aankomstlijn. Dit keer zwaar weer: amper negenendertig renners haalden de finish. 39. Van de ruim tweehonderd starters.  Normaal is anders: iedereen die niet met de ambulance terugkeert, komt als een professioneel wielrenner over de finishlijn. De hele ploeg likt zijn wonden om het verlies, en er is er één die wint en heel het team mag mee feest vieren. In het bedrijfsleven is het de hele ploeg die samen met hun kopman en manager probeert het hoofd boven water te houden (flip naar zwemmers metafoor).

GWduikGThomas foto Tim De Waele.  Geraint Thomas van de weg geblazen. 

Beweren dat in de toekomst nog twintig procent van de medewerkers in bedrijven de finish haalt is natuurlijk overdreven. Gent-Wevelgem was dan ook een uitzonderlijke editie waarbij een achtendertig jarige Italiaan achtendertig overgebleven strijders, de meesten Flandriens en veel jonger dan hij, letterlijk in de vernieling reed. Hoofd en benen in topvorm zei Luca Paulini achteraf. Slim, zelfzeker en sterk. En ervaren. Op die leeftijd nog meedraaien met de top en de zware omstandigheden winnen, dat is een echte Top Performance.

Wat heeft een mens nodig om dat te kunnen? Hij of zij moet multi getalenteerd zijn, hoofd en benen, en moet vooral zelfzeker en moedig zijn. Een immense hoop motivatie zorgt voor doorzettingsvermogen, ook bij tegenslag (Cancellara zal ook nu weer terug komen, net als Tom Boonen). Een sterke ploeg heeft een sterke ploegleider en een sterke staf. Budget is belangrijk, maar zoals in het voetbal: de rijkste ploeg verliest ook regelmatig. De juiste mensen op de juiste manier motiveren, laten ontspannen en rusten als ze vermoeid zijn, de teamspirit hoog houden: dat is de context waar talent kan floreren. Deze morgen hoorde ik Ericsson CEO Saskia Van Uffelen op radio 1 pleiten voor een duobaan als CEO. Deze succesvolle CEO doet het op de manier van de toekomst: om het langer op een degelijk niveau te kunnen volhouden. Met een klik kan je het herbeluisteren.

Burn-out de kop indrukken kan dus op verschillende manieren:  begin met het organiseren van een betere structuur in bedrijven, overheidsinstellingen, ondernemingen: flexibel, open voor variatie in tijd en ruimte. Leer vanaf jonge leeftijd, op school en hoge school, hoe men met druk, stress, verandering, op een constructieve manier kan omgaan. Stimuleer managers en leidinggevenden om zich bij te scholen en zich coachend leiderschap anno 2015  eigen te maken. Autoritaire en directieve managers krijgen het steeds moeilijker. Voor hen loert het ontslag of de burn-out. Leer een organisatie denken in projecten, processen, people oriented: de klant en de medewerker centraal. De resultaten zullen volgen. Modern management kan de stormen van de toekomst aan. En met de digitale en natuurlijke klimaatsverandering voor de boeg ben je maar beter goed voorbereid. Storm management voor, tijdens en na de storm, dat is de uitdaging. Wij Flandriens en Flandriennes kunnen daar goed mee om. Vooruit er mee.

PS  Vorige blog over de visie van Saskia Van Uffelen één jaar geleden:  http://www.wimrombaut.be/saskia-van-uffelen-h-r-manager-belangrijker-dan-cfo/

Presentaties in scholen over coachvaardigheden en concentratie

Twee tot drie keer per week vertrek ik ‘s avonds naar school. Op maandagavond volg ik een sommeliercursus bij Syntra Gent en zit ik daar dus als student. Op dinsdag en donderdag geef ik presentaties in scholen aan ouders, overal in Vlaanderen, tussen Bilzen en Izegem. Ik deel er met passie en plezier up to date kennis met ouders over coachvaardigheden die ik aan ondernemers, managers en hun teams doorgeef op de normale werkuren. De presentaties starten meestal om 20 uur. De ouders hebben dan al een ganse dag gewerkt, en gaan nog eens twee uur investeren om tips en tools mee te krijgen over coachvaardigheden of concentratie en focus. Dat is een sterk te waarderen inspanning.

IMG_0884     Interactieve momenten tijdens de speech: ouders inspireren elkaar

Iedere avond probeer ik de verwachtingen van de ouders te peilen en de speech er op af te stemmen. In iedere school is het anders, en toch zijn er uiteraard duidelijke gelijkenissen. Iedere ouder is bekommerd, bezorgd, om het “welzijn” en het “slagen” van zijn of haar kind. Kinderen die met z’n allen geconfronteerd met de afleiding en de verleiding van sociale media, met de drukte in het verkeer, met de drukte thuis. Vaak vallen we in de interactieve discussies terug op de basis: leren loslaten, ontspanningstechniek toepassen, rust inbouwen, leren actief en betrokken luisteren, geduld hebben. Dankzij een 90 minuten durend bad in de coachvaardigheden of de concentratievaardigheden, gaan mensen met een duidelijk doel naar huis: minstens één actie uitvoeren. Van de vele tips en tools die men op zo’n avond verneemt, en deelt met andere ouders, wordt er afgesproken één prioritair om te zetten tot actie.

Als trainer in public speaking vind ik het normaal dat men heel kritisch kijkt hoe de opbouw, de inhoud, de manier van presenteren in mekaar zit. Dat maakt het nog boeiender en uitdagender. Ik focus me dan ook op de drie basisprincipes van “spreken met impact”. Het drie “E” principe moet in iedere speech herkenbaar en duidelijk zijn. Eén= education. De informatie moet educatief en up to date zijn. Bruikbaar, theoretisch juist en praktisch uit te voeren. Twee = entertainment. Een saaie spreker, monotoon, zonder variatie met vijftig slides vol tekst krijgt zijn publiek (zeker om 20 uur) moeiteloos in slaap. Ik zie entertainment als een middel, een glijmiddel, om boeiende educatieve informatie, goed “binnen” te krijgen bij het publiek. Gedoseerde humor en regelmatige ontspannende pauzes zorgen voor een degelijk “entertainment”-gehalte. Drie = Empowerment of het aanzetten tot motivatie. Iedere deelnemer investeert een hele avond. Daar mag iets meer uitkomen dan  leuke en interessante tips. Van intentie naar actie, dat is het motto. Iedere deelnemer spreekt een prioritaire actie uit, en engageert zich bij zijn/haar buurman/vrouw om dat ook te doen. We motiveren elkaar op die manier.

Het is zalig om te zien en te horen hoe de mensen in groepjes van drie of vier ouders bijna niet te stoppen zijn eens zij in gesprek gaan met elkaar over geduld, loslaten, vragen stellen, open staan, met stress omgaan… ‘Wat ga jij toepassen vanaf morgen?…”  Nadien hoor ik vaak dat zij zich meer dan ooit bewust zijn van het belang van hun voorbeeldfunctie:  soms confronterend, maar zeker activerend.

Hierbij een lijstje van de komende speeches tot april, met daaronder een quote van een tevreden organisator.

3 maart  Sint-Niklaas  – 5 maart    Brussel – 10 maart  Turnhout – 12 maart Aarschot – 17 maart Bilzen –  19 maart Borgloon – 24 maart Ronse.  Daarna voor managers en ondernemers (zie vorige blog) over public Speaking samen met BDO op 26 maart in Gent en 31 maart in Roeselare.   En dan is het paasvakantie.

Merchtem 27 februari 2015   Kristel Van Belle, co-voorzitter oudercomité Sint-Donatus Merchtem

De info-avond “Concentreren + Doorzetten = Studieresultaat” die vorige vrijdag werd georganiseerd door de ouderraad van Sint-Donatus, was een superinteressante avond met veel nuttige tips over het thema. De spreker, Wim Rombaut, bracht de inhoudelijk zeer goede voordracht op een heel interactieve manier. Jammer voor diegenen die er niet bij waren, want het was absoluut een topper.

Digitaal is het nieuwe normaal. Spreken voor publiek is ook normaal.

Digitaal is het nieuwe normaal is een schitterend boek van Peter Hinssen, auteur, ondernemer en uitstekend key note speaker, werd intussen al vier jaar geleden gelanceerd. Hoe je met impact voor publiek spreekt, zoals een Peter Hinssen dat doet… dat verneem je op 45 minuten op 26 maart in Gent. Hoe ondernemers en managers  hun papierwinkel richting toekomst kunnen organiseren: dat verneem je in deel twee van het seminarie: hoe ga je in 2015 je backoffice digitaliseren én een overzichtelijk dashboard bijhouden? Daar kan je een kort en krachtig seminarie over houden. Digitaal is normaal. En het evolueert elke dag. Hou de vinger aan de pols: functioneel en professioneel. Het BDO-seminarie maakt het helder op 26 maart in Gent.

 

stress your friend  Kelly Mc Gonical: knappe speech over… stress

Spreken voor 5, 50 of 500 personen: dezelfde principes zijn van toepassing. Wat is de link met beter communiceren en digitaliseren? De ondernemers en de managers van vandaag  hebben op school niet geleerd om kort, krachtig duidelijk te communiceren. Hoe breng ik de essentie van mijn boodschap met het doel dat de ontvanger integraal die boodschap begrijpt? Hoe communiceer ik helder, duidelijk? Hoe doe ik dat voor een grote groep mensen? Voor klanten, voor collega’s, voor een volle zaal…  Velen kunnen één op één of in een vergadering met z’n tienen heel sterk uit de hoek komen. Op een podium of met een microfoon in de hand verliezen veel vrouwen en mannen een groot deel van hun kracht en zelfvertrouwen. Gelukkig is dat niet erg, als het jou overkomt: de meeste mensen, ook leidinggevenden, ook politici, ook journalisten… hebben stress als ze voor een groep spreken. Iedereen herkent het, het is niet erg hoor… En toch! het is altijd leuker en interessanter om een enthousiaste en sterke spreker te horen dan de zoveelste monotone powerpoint-spreker. De kunst is om stress in je voordeel te gebruiken (klik even op de TED speech van de fotogenieke psychologe Kelly Mc Gonical)  .

Hoe meer technieken in je toolbox, hoe minder last van stress. Leer gebruik maken van de technieken die de acteurs, de performers, de muzikanten, meester zijn om hun verhaal te vertellen op een krachtige en pakkende manier. De digitale normaliteit creëert meer tijd om meer aandacht te besteden aan de kunst van het spreken. Spreken met meer impact. Spreken in een vergadering of spreken voor een zaal: maak van je speech een kort, krachtig en beklijvend verhaal. Je bent welkom op een introductie in dit vak, een stoomcursus van 45 minuten in spreekvaardigheid, op 26 maart te Gent. Ik heb het genoegen om het digitaal normaal van BDO te mogen inleiden met een compacte toolbox over ‘spreken in publiek is toch normaal’.

Via deze link kan je het programma bekijken en meteen inschrijven. Aangeboden door BDO. http://www.bdo.be/nl/academy/events/2015/digitaal-is-het-nieuwe-normaal-ook-bij-bdo/

 

Top athletes and contractmanagers: outperform thanks to mental training

February 10th the following will be in short the approach and content of the key note about mental training. Target group: 130 contractmanagers. Place to be: Driebergen. Netherlands.

Introduction

  • You as a contractmanager set the pace’. The combination of present-day techniques such as PACE – mental training: Performing, Authentic, Constructive and Enthusiastic – are key in physical, mental and emotional self-management and powerful communication. Why? And how?

federer-in-kostuum The strongest mental tennis player ever. Also strong contractmanagement. 

Body

  • How to become an outperforming manager. Use the techniques and adopt the spirit of top athletes. Make use of the PACE – mental training routine daily. How to integrate healthy food habits, movement and sports, relaxation, better sleep quality and quantity into the daily rat race. (Especially whilst travelling, taking meetings, working long and tiring days). Apply the 20 minutes-a-day principle: mental training breaks as the basis to become super mentally fit and sharp. The 20 min/day-pace guarantees strong results.
  • Top athletes think ahead and have a strong belief that they are capable of reaching their goals. How to think in such a constructive way as a top manager? What is our internal dialogue today? What can or should it be tomorrow? Based on lessons in positive psychology, we make a start with cognitive training. By training the brain to think in a constructive way, we will as a result communicate constructively, which is more effective, convincing and motivating than any other language.

Final & outro

  • The dynamic and interactive keynote will end with a “call to action”: each participant writes down one action that he/she will undertake inspired by this session. He or she will share it with one colleague. Both participants give feedback on the what and the how of the action. The best practice is that they keep in touch and stimulate each other to stick to their plan, and to share experiences.

Note:  This will be a powerpointless  key note based on my mission as a public speaker: Educate, Entertain, Empower. (powerpoint not to the point here).

Special about this 6th national conference: Download the app  Nationale CM Conferentie app! Download in the Appstore of Play store.. It’s inspiring!  -only in dutch-

Focus en concentratie

Hoe vaak ben je afgeleid van je activiteit? Studeren, lezen, vergaderen, telefoneren, communiceren… Hoe lang kan een mens zich blijven concentreren? Iedere manager, iedere leraar, iedere student, iedereen die geacht wordt ‘te presteren’ verliest regelmatig de focus. Hoeveel tijd en energie kost ons dat? Dat is moeilijk te becijferen. Enkele factoren die afleiding in de hand werken: de ruimte, de temperatuur, de omgeving waarin je werkt. Veel mensen klagen over hun ‘nieuwe werkomgeving’ als het een landschapsbureau betreft. Al die geluiden en bewegingen om je heen, dat leidt af. Temperatuur: 20 graden Celcius is voor sommigen te warm, voor de meesten te koud. Concentratieverlies. Externe afleiding wordt steeds intenser en frequenter dankzij onze smartphone. Hoe moeilijk is het ‘om niet te kijken’. Ook tijdens het vergaderen, studeren, werken tout court. Tot daar externe afleiding.

exectoughnesspic Mental training programma van performance coach Dr. Jason Selk. Focus.

Interne afleiding zit tussen de oren. Onze hersenen zijn tuk op variatie, de meeste mensen hun brein werkt het best als er regelmatig afwisseling is. Of je nu topwetenschapper, topsporter of koerier voor DHL, Fedex etc.. bent: focus is even belangrijk. In het labo, in de ring, op de weg: focus en concentratie zorgt voor succes. Afleiding zorgt voor ongelukken op de weg en in het labo, voor verlies en incasseren in de ring. Wie zich optimaal kan concentreren werkt, communiceert, studeert beter en sneller. Focus houden op de activiteit waar je ‘in’ zit, heeft enkel voordelen. Wie daar anders over denkt, graag uw argumenten.

1 TIP:  neem tijdig een actieve “break” tijdens meetings, onderhandelingen, studie-uren, werkuren. Plan het in en hou je er aan. Ons brein smeekt om variatie en ontspanning, om nadien weer beter te focussen.

P.S. Om geconcentreerd te kunnen blijven heeft men regelmatig ontspanning nodig. Hoe regelmatig, hoe lang, hoe kort: dat is heel persoonlijk. Het goede nieuws is: focus houden is te trainen. Als uitsmijter mijn favoriete definitie van concentratie: de kunst om (heel) snel te schakelen tussen focus en afleiding.

Looking back to Obama’s SOTU

Strong quotes, strong timing, the right pace, extremely well prepared… I’m commenting on the content of the State of the Union -SOTU- 2015. I’m interested in “HOW” Obama did it, how he spoke, how he used his body language, his tone of voice. How he played. How he winks: look at the timing, look at his face. Self confident, with humor, with style, well dosed. 

The art of public speaking on the highest level. Obama the performer, the charismatic leader of the U.S., was in good shape. Learn from the best, and analyze “how” he did it. Here the complete speech link.

For those who are interested in the content, in the whole text: click here.  As a trainer and coach in public speaking, I leave the comments on the content and the graphics up to other people. Enjoy!

obama SOTU2015

 

 

Looking forward to Obama’s state of the U

obama01

 

Tonight, the president of the United States is giving his most important speech of the year. The State of the Union speech is a fantastic occasion to observe the “public speaking skills” of the most famous public speaker in the world ( following most surveys on that topic). I’m looking forward to it. My clients received a personalized  PACE- evaluation form to analyze Obama’s speakers skills. I will report their feedback in the next post. And mine too.  Enjoy!

 

Verschil is rijkdom.

Het was even stil op deze blogpagina. Het was even stil in mijn hoofd. Geen woorden toe te voegen aan wat een happy new year moest worden in Parijs, in Frankrijk, in de wereld. Ondertussen kan de filosoof in mij het gruwelijke gebeuren al wat beter plaatsen. Letterlijk een plaats geven. Zoals je persoonlijk verdriet, tegenslag, gemis… een plaats geeft in je hoofd. Dit was collectief verdriet, gemis, onbegrip. Dit was collectieve pijn, rouw, afschuw. Het plaats geven van gevoelens die bij gebeurtenissen zoals deze horen is een intensieve hersenactiviteit. Het vergt vooral goede wil, concentratie en een beetje ervaring. Als coach leer je in de opleiding je oordelen aan de kant te schuiven. Als mens probeer ik dat ook, het geeft je namelijk een neutraler en helderder beeld op de realiteit. Die rauwe realiteit wekt zoveel pijnlijke gevoelens op dat ‘de emoties’ hoog oplaaien. Het oordelen gebeurt heel natuurlijk en wel direct. Natuurlijk veroordeel ik absoluut het geweld, de onverdraagzaamheid, de polarisatie, de dwang die de ene religie tracht op te leggen aan de andere. Tot daar het oordeel. En nu?

IMGA0015  foto van een Jordaanse koffiehandelaar. Fantastische ervaring

Constructief denken is de sleutel tot verdraagzaam omgaan met elkaar. In de politiek, in het bedrijfsleven, in iedere organisatie, in ieder gezin, in iedere religie: het gaat mis als er defensief en destructief “gedacht” wordt. Dat leidt bij de fanatici tot fanatieke destructieve daden.  Wat drijft ons om zo “negatief” te denken? We willen ons gelijk halen, we willen ons terrein afbakenen en beschermen (sommigen met wapens, moet kunnen toch), we willen ons financieel sterker maken. Kortom onze drijfveer is waardering krijgen. Waarde die je door anderen toegedicht krijgt. Financiële en emotionele meerwaarde verwerven is wat ons drijft en motiveert.

Wat kunnen we leren van de reacties op de moorden in Parijs vorige week? Voor mij is het simpel: gruwel kan een omgekeerd effect veroorzaken. Er werd opgeroepen tot kalmte en sereniteit. En miljoenen mensen deden mee. Iedereen was verwonderd over de solidariteit, zo massaal, zo intens, zo sereen. Even was de wereld een verdraagzame plek. Even hebben er een miljard of meer mensen stilgestaan bij de vraag: hoe kunnen we in de toekomst beter samenleven? Hoe kunnen we leren om elkaar wat beter te begrijpen? De aanleiding voor die wereldwijde denkshock is helaas het verlies van kritische en creatieve mensen. Hoeveel politici, hoeveel ‘opinionmakers’ polariseren ondertussen weer op de “oude” manier verder? Het wordt weer “wij” en “zij”… Angst is wat hen drijft, angst is wat best verkoopt: lees de krantenkoppen en je weet genoeg. Is er een alternatief? Hier een poging. Het “negatief” denken vervangen door “constructief” denken is wat wij onze kinderen op school zouden moeten leren: filosofie op school, een open geest trainen, begrijpen in plaats van oordelen. Leer hen begrijpen dat verschil rijkdom is. Verschillende invalshoeken, culturen, overtuigingen: dat verrijkt ons inzicht, dat maakt samenwerken boeiend en zelfs plezierig. Dat is wat wij in ieder bedrijf, in iedere organisatie, in iedere vorm van samen leven en samen wonen, dagelijks kunnen ondervinden.  Leer het polariseren af en leer constructief kijken naar het “anders zijn”. Verschil is rijkdom. Een filosofisch voorbeeld vindt je in deze link.

PS  mensen die denken dat dit “recuperatie” is van het tragisch gebeuren in Parijs kan ik begrijpen, en toch is het anders: ik heb bewust geen namen van bladen of mensen gebruikt in dit artikel om zoekmachines en robots niet op deze pagina te laten landen om nieuwe klanten te bereiken. Het gaat mij om een filosofische reflectie die ik met mijn trouwe bloglezers wil delen. En om een klein stukje verdraagzaamheid te verspreiden.